Fixar grunden för ett lyckat husbygge

GRUNDMÄKLARNA

På Grundmäklarna i Trollhättan gillar man dagens svenska byggboom som gör att efterfrågan på deras lösningar är stor. Milda vintrar då verksamheten kan gå för fullt även under lågsäsongen uppskattas också. Likaså drift-och serviceavtalet med Koneo, som ger väl fungerande IT- och dokumenthantering med hög servicenivå.

"Drift- och serviceavtalet med Koneo är guld värt!"

– Grundmäklarna är en oberoende leverantör som tar fram de bästa grundlösningarna för entreprenörer, berättar Mikael Rastenberger, en av två ägare i Grundmäklarna.
En byggentreprenör har ofta inte tillräckligt med tid att själv söka av marknaden och leta upp bästa pris för sina inköp, särskilt inte om det är ett mindre byggföretag. – Hos oss kan kunderna köpa en komplett grund till sitt byggprojekt, oavsett om det är fråga om ett stort köpcentrum eller en privatvilla. Vår affärsidé bygger på att vi levererar med bättre pris och service, fortsätter Mikael.


– I botten har vi vår egen kantelementfabrik här i Trollhättan, där vi 2015 producerade över 263 000 löpmeter kantelement som används när man gör en grund. Vi har en konstruktionsavdelning som hjälper till med konstruktioner, vi säljer armering, isolering och vattenburen golvvärme. Det enda vi inte säljer är betongen och vi åtar oss heller inte entreprenader.
– Vi producerar kantelement dygnet runt och om det är riktigt bråttom kan vi få ut en komplett grund till kunden oavsett var denne finns på 48 timmar, berättar Mikael stolt. Kunderna är dels de stora byggföretagen som PEAB och Skanska, dels många små och mellanstora byggföretag över hela landet samt i Norge.

Tioårsjubileum för vältajmad satsning
Grundmäklarna firar tioårsjubileum i år och Mikael och hans kompanjon Tony Carlsson kan konstatera att deras satsning var rätt tajmad. Idag driver de ett lönsamt företag som har en ledande position på marknaden, 35 anställda och en omsättning på 91 miljoner kronor. – Tony och jag har varit verksamma i branschen länge och såg att det fanns en nisch, att vi kunde göra det här så mycket bättre. När vi startade var vi unika i branschen.

Idag finns fyra-fem andra leverantörer som gör samma sak som vi gör, så det är hård strid om marknadsandelarna och det gäller att hela tiden göra sitt yttersta för varje kund. En annan utmaning är att verksamheten är starkt säsongsberoende
– Som byggare försöker man undvika att bygga grund under vintern, det går men det blir dyrare om det är kallt och snö. Vår högssäsong börjar runt påsk och sträcker sig in i november. Ett par månader om året kan det vara väldigt lugnt om det är en sträng vinter. Vi gillar vår personal och är rädda om dem så vi försöker till varje pris undvika att friställa någon under vintern, vilket vi brukar lyckas med även om det kan vara tufft ibland.

Service och tillgänlighet en konkurrentfördel
Ett par ord som hela tiden återkommer när Mikael berättar om verksamheten är service och tillgänglighet.
– Hög tillgänglighet och hög servicenivå är värt oerhört mycket idag, och för oss är det en självklarhet och en konkurrensfördel att vi står för just detta. Vi är lätta att få kontakt med och kunderna vet att de får snabb hjälp när det är bråttom. Det ska alltid vara en glädje att ringa till oss och kunden ska känna att inget är omöjligt, vi löser kundens problem och vi gör det med ett leende.

Enkel att anpassa IT-stödet
Av samma anledning gillar Grundmäklarna att jobba med Koneo som IT-leverantör.
– Koneo har varit vår leverantör av dokumentmaskiner för utskrifter, kopiering och scanning i många år och vi har alltid varit nöjda. Sedan 1,5 år sköter de även all IT-drift samt levererar datorer och tillbehör. Så nu är Koneo vår helhetsleverantör. Vi hyr hela lösningen, vi har ett flexibelt avtal som gör det enkelt att anpassa IT-stödet när våra behov förändras och vi vet exakt vad det kostar, berättar Mikael och fortsätter:
– Drift-och serviceavtalet med Koneo är guld värt! När vi kom igång med samarbetet så var det som att vi fick en nyckel till himlen! Vi såg solen som aldrig förr, säger Mikael med glimten i ögat.

– Koneo håller också hög tillgänglighet och hög servicenivå, så vi förstår varandra väl. Vi kan koncentrera oss på att sköta vår kärnverksamhet och behöver inte tänka på IT, det sköter Koneo åt oss.
– Vi har provat andra IT-leverantörer men det har inte fungerat bra. Det har varit omständigt, dyrt och tagit onödigt mycket tid. Och tid är pengar.

– Idag får vi snabb och proffsig hjälp när vi behöver, både via fjärrservice och när serviceteknikern kommer ut. Vår Koneotekniker Dariusz är förresten otroligt trevlig! Detsamma gäller vår huvudkontakt Thomas.
– I affärsammanhang brukar det heta att man ska undvika att lägga alla ägg i samma korg. Men när det fungerar så bra som det gör med Koneo är detta inget problem, avslutar Mikael Rastenberger. Koneo Vänersborgs samarbetspartner för finansieringslösningar är SG Finans.

 

Kundansvarig på Koneo i Vänersborg är:
Thomas Johansson
thomas.johansson@koneo.se
Telefon: 0708-830 30

Sundbybergsvägen 1C
171 73 Solna