Framgångsrikt familjeföretag styr mot framtiden

EKLUNDSHOF

Kajsa Lindner, vd Eklundshof

Kajsa Lindner, vd Eklundshof

Familjen Bennbom i Uppsala driver framgångsrikt ett fastighetsbolag och två unika hotell som är populära för fester och konferenser. En ny generation i familjen har nu tagit över och fortsätter att driva företaget i grundarens anda. IT är affärskritiskt för verksamheten, därför låter man Koneo sköta IT-driften.

"Vi valde Koneo och det fungerar jättebra! Koneo är väldigt dedikerade och håller hög servicenivå."

Eklundshof är ett unikt område med vackra gamla byggnader, naturskönt beläget invid Fyrisån i Uppsala. På det som en gång var ett militärområde ligger idag en populär anläggning för möten och fester. Eklundshof har drivits i familjen Bennboms regi sedan 1983.

– Det började med att pappa Folke sökte en festvåning att driva verksamhet i och hittade officersmässen här på Eklundshov, som stod tom sedan militären flyttat härifrån. Hela området var rätt nedgånget då med stora renoveringsbehov men han och mamma Heléne såg potentialen och gillade det fantastiska läget, berättar Kajsa Lindner, vd och delägare i familjeföretaget som driver Eklundshof och Grand Hotell Hörnan samt Eklundshof Fastigheter AB.

Varsam och långsiktig utveckling
– Jag minns när vi kom ut hit till Ekundshof första gången, jag tyckte att det var så vackert här. På mitten av 1990-talet fick familjen köpa hela området av staten och sedan dess har vi fortsatt att utveckla det, på ett varsamt och långsiktigt sätt. Åtta av de 18 fastigheterna är skyddsklassade.
Här har vi idag även student- och gästforskarbostäder samt uthyrning av kommersiella fastigheter och kontor. Den delen av vår verksamhet bedrivs i vårt fastighetsbolag Eklundshof Fastigheter AB, fortsätter Kajsa.
Familjeföretaget utökades sedan med förvärvet av Grand Hotell Hörnan 1999.

– Grand Hotell Hörnan är litet mysigt cityhotell med 37 rum med plats för 65 gäster. Rummen är inredda i en stil där gammal charm bevarats och blandats med moderna material. Hotellet är anrikt, det öppnade 1907 som Uppsalas största och mest exklusiva hotell, berättar Kajsa.
– Vi har försökt återskapa en del av hotellets historia och samtidigt ge våra gäster ett boende utöver det vanliga. Fyris- sviten som ligger högst upp i ett runt torn med utsikt över Uppsala Slott och Domkyrkan är väldigt speciell. Hotellet har även blivit Uppsalas främsta bröllopshotell.

Känner starkt för familjeföretaget
I familjeföretaget arbetar idag även syster Lotta som är hotellchef för Grand Hotell Hörnan. Bröderna Erik och Lars sitter i styrelsen, samtidigt som båda driver egna företag. Pappa Folke, grundaren och entreprenören i familjen, dog i våras. Vid en sådan situation följer en svår tid för alla familjeföretag men familjen Bennbom är fast besluten att föra Folkes livsverk vidare.
– Vi barn är ju uppväxta med det här, vi har jobbat extra under loven etc. så vi känner verkligen starkt för familjeföretaget. Men det var inte självklart för Kajsa att börja jobba i familjeföretaget på heltid.
– Jag hade tänkt göra något annat, jag var inriktad på en forskarkarriär.
Men jag kom inte in och började istället hjälpa till i företaget, det skulle bli tre månader var det tänkt men jag blev kvar, skrattar Kajsa. Och det känns bra, det har jag aldrig ångrat.

Spännande utvecklingsidéer
2008 började hon lotsas in i vd-rollen och 2010 blev hon vd på heltid. Förutom att förvalta det som har byggts upp finns det gott om spännande utvecklingsidéer.
– Vi håller exempelvis på att projektera för en ombyggnation och renovering av hotelldelen på Eklundshof. Samtidigt kommer vi att inreda ett av de gamla militära förråden till moderna bostäder.
Rätt IT-stöd med hög tillgängligghet och säkerhet är extremt viktigt för ett företag som driver hotell- och konferensanläggningar. Eklundshof och Grand Hotell Hörnan har varit kund till Koneo i Uppsala i två år.
– Vi har hela vår IT-drift hos Koneo där vi användare kör alla våra program via fjärrskrivbord. IT-driften är naturligtvis affärskritisk eftersom vi kör både bokningssystem och kassasystem via fjärrskrivbordet. Så vi är en kund med höga krav på tillgänglighet.
– Koneo sköter också vårt trådlösa nät, som är jätteviktigt för oss. Vi har en bra lösning på båda hotellen, det är smidigt för oss när vi jobbar och det är förstås fritt att använda för våra gäster, utan krångliga inloggningar.
– Fritt wi-fi är ju en hygienfaktor idag för ett hotell, en självklarhet. Jag skulle själv inte kunna tänka mig att boka ett hotell utan fritt wi-fi när jag är ute och reser.

Hög servicenivå
Eklundshof har testat både egen serverdrift och en annan driftleverantör än Koneo innan de hittade rätt.
– Först hade vi egna servrar. Det fungerade väl hyfsat när servrarna var nya men det var jobbigt när en server gick ner och någon måste rycka ut och fixa den. Vi är ju beroende av att IT alltid fungerar. Så vi gick istället över till extern IT-drift.
– Då hade vi ett av de större IT-företagen som leverantör. De hade i och för sig kontor här i Uppsala men här fanns inga chefer att ringa till om man var missnöjd. Och det var jag mest hela tiden; det kunde ta dagar innan vi fick hjälp även om det var kris! Jag fick ofta sitta och vänta länge i supportkö innan jag ens kom fram och fick tala med någon.
– Så vi tröttnade, gjorde en ny upphandling och fick förtroende för Koneo här i Uppsala, som gav ett bra intryck och kändes seriösa. Vi valde att börja jobba med Koneo och det fungerar jättebra! Koneo är väldigt dedikerade och håller hög servicenivå. Vi hade vid ett tillfälle problem en fredagkväll och jag ringde till vår tekniker på Koneo, som svarade ”inga problem, jag svänger förbi direkt och undersöker saken”. Det tycker jag är helt fantastiskt. 

– IT är affärskritiskt för oss, vi har öppet 24 timmar om dygnet för bokningar via webben även om vi inte har bemanning dygnet runt på Eklundshof som på Grand Hotell Hörnan. I en verksamhet som vår funderar man förstås kring tänkbara krissituationer och försöker förebygga dessa. Exempelvis en stor vattenläcka eller ett IT-haveri skulle bli riktigt jobbigt. Men idag känns vår IT-hantering trygg och säker. Och flexibel, vilket är viktigt eftersom det ofta sker förändringar i branschen och i vår verksamhet.

Kundansvarig på Koneo i Uppsala är:
Tomas Bergman
tomas.bergman@koneo.se
Telefon: 0736-62 55 23

Sundbybergsvägen 1C
171 73 Solna