Blomstrande familjeföretag med service som ledstjärna

TIBRO SKOG

Morgan Karlsson och Karina Karlsson

Tibro Skog & Trädgårdsmaskiner har varit kund till Koneo i över 20 år. Företaget drivs av syskonen Morgan och Karina, deras far Börje startade företaget 1968 då han sålde sin första motorsåg. Idag är man ett fullserviceföretag inom skog och trädgård som säljer till såväl proffs som privatpersoner.

"Koneo håller en väldigt hög servicenivå, det är en anledning till att vi har haft dem som leverantör och partner i över 20 år"

Företaget finns i Tibro i Västra Götaland mellan Vänern och Vättern. Tibro med cirka 11 000 invånare är kanske mest känt som Sveriges möbelmetropol, men här finns många duktiga företagare även i andra branscher.
– Jag och Karina är uppväxta med familjeföretaget som drevs av pappa och mamma och för tio år sedan tog vi över som ägare och har fortsatt att succesivt utveckla verksamheten, berättar Morgan Karlsson, säljare och vd.
– När pappa startade företaget var inriktningen de första åren enbart motorsågar och de få verktyg och tillbehör som då fanns att tillgå. 1973 sålde han den första gräsklipparen och därmed började en ny verksamhet i företaget, även om det inte fanns så många modeller på den tiden jämfört med idag, fortsätter han.
– Vi har behållit denna inriktning på skog och trädgård men sedan har det tillkommit många nya produkter för dessa arbeten vilket har varit positivt. Trädgårdsmaskiner, skogsbruksmaskiner, fyrhjulingar och arbetskläder är tillsammans med service vår bas inom företaget. Vi har jobbat in en bra kund-krets inom kommuner, kyrkor, fastighetsförvaltare, lantbrukare och privatpersoner.

Väderkänslig verksamhet
Efterfrågan ökar stadigt och Morgan och Karina ser ljust på framtiden.
– Vår verksamhet är inte så konjunkturkänslig, snarare väderkänslig kan man säga. När det är vackert vår- och sommarväder säljer vi mycket trädgårdsmaskiner, när det har stormat och blåst kraftigt, då säljer vi mycket motorsågar och andra skogsmaskiner.
Service är ett ord som ofta återkommer när Morgan berättar om verksamheten. Verkstaden för service och reparationer av maskiner är förvisso en viktig del av verksamheten. Men att hålla en hög servicenivå är en ledstjärna och en filosofi som genomsyrar hela verksamheten, det handlar om att hela tiden ligga steget före och möta kundens behov.
– Vi håller en hög servicenivå genom att välja ut produkter med hög kvalitet, hålla ett stort reservdelslager, fortbilda vår personal och ständigt vara vakna för nya spännande produkter som kunderna kan behöva. Vi har en väl utbyggd verksamhet för att kunna ta ett helhetsgrepp och hjälpa kunderna, oavsett om det är en privatperson eller en stor offentlig verksamhet.
Att Tibro Skog & Trädgårdsmaskiner har valt Koneo som IT-leverantör beror på att man har samma synsätt vad gäller service.
– Koneo håller också en väldigt hög servicenivå och det är en anledning till att vi har haft dem som leverantör och partner i över 20 år. Vi har förtroende för Koneo och anlitar dem för det mesta som rör IT. Det är enkelt att få tag i Koneos personal, de hjälper oss snabbt om vi har problem, inget är omöjligt, det finns alltid en lösning. Det är precis så vi vill ha det, säger Morgan och fortsätter:
– Vi var tidigt ute med att investera i IT-stöd, datorer, säker internetuppkoppling med mera jämfört med andra företag i vår bransch. Jag är alltid pigg på att testa ny teknik och nya produkter för att se hur det kan hjälpa oss att bli effektivare. Exempelvis testade vi tidigt en e-handelslösning för våra reservdelar, men det var lite för tidigt visade det sig. Vi var inte riktigt mogna för det då så vi lade satsningen på is men lärde oss mycket. Men nu kommer vi snart att lansera en ny e-handelslösning.
Koneo sköter all IT-produktförsörjning såväl servrar som klientdatorer och har installerat en brandväggslösning med VPN-anslutningar.

Fakturascanning ger stora tidsvinster
I år har även en ny Konica Minolta multifunktionsmaskin för utskrifter, kopiering och skanning installerats, inklusive en lösning för fakturaskanning som bygger på Document Navigator Server. Idag skannas alla fakturor för att få enklare hantering och man har även skannat in äldre fakturor från några år tillbaka för att förenkla återsökning av dokument.
– Fakturaskanningen är ett stort projekt för oss som har inneburit mycket arbete, inte minst vid inskanningen av gamla dokument. Men det ger nu en enorm tidsvinst, det går oerhört snabbt att få upp en gammal faktura exempelvis vid ett garantiärende i stället för att som förr springa runt och leta i pärmar, berättar Morgan.
Butiksskärmar med SmartSign-lösning är ett annat projekt som har genomförts i år med hjälp av Koneo. Butiksskärmarna består dels av två mindre 22 tums skärmar som sitter på kampanjstolpar för att förstärka ett erbjudande, dels två större 40 tums där man kör reklamfilmer eller informerar om service-priser.
– Vi har tidigare använt tv-skärmar i butiken och de har vi också kvar, men nu tar vi vår butiksinformation till en ny nivå med denna SmartSign-lösning som ger helt nya möjligheter att jobba med olika typer av informations- och kampanjmaterial på ett spännande sätt.

Kundansvarig på Koneo i Skaraborg är
Jan Doverfors
jan.doverfors@koneo.se
Telefon: 0500-44 46 28

Sundbybergsvägen 1C
171 73 Solna