Molnlösning ger många fördelar

DESTINATION GOTLAND

Kent Johansson, Projektledare

På Gotland förbereder man sig för ännu en intensiv sommarsäsong med många förväntansfulla besökare. Destination Gotland är navet i besöksnäringen, här bokar du båten till Visby samt prisvärda hotell, stugor, camping, vandrarhem och ett stort utbud av konserter, föreställningar, roliga familjeaktiviteter och mycket mer.

"Koneo är ett kompetent, glatt och trevligt gäng som vi trivs med"

 Destination Gotland är ett helägt dotterbolag till Rederi AB Gotland som på uppdrag av svenska staten bedriver färjetrafiken mellan Visby, Nynäshamn och Oskarshamn. Denna färjetrafik är ett av Europas modernaste trafiksystem till sjöss, bestående av fyra snabbgående fartyg. Årligen transporteras cirka 1,6 miljoner passagerare, 510 000 personbilar och 750 000 längdmeter gods. Under sommarsäsongen körs upp till 20 turer per dygn.

Visserligen är Gotland ett populärt resmål året runt numera men sommaren är förstås högsäsong. På Destination Gotlands huvudkontor i Visby är det som alltid under våren och försommaren bråda dagar inför sommaren. Inte minst ska all säsongspersonal som tjänstgör ombord på färjorna och i land anställas och utbildas. Personalstyrkan på cirka 250 fast anställda fördubblas under sommarsäsongen då runt 250 säsonganställda rycker in för att hjälpa till.

MICROSOFT OFFICE 365
På IT-avdelningen är det också full fart. Kent Johansson jobbar med ett projekt där man inför molnlösningen Microsoft Office 365 med målet att det ska vara klart till sommaren.

– Alla klienter kör nu Office 365 och vi räknar med att vara i full drift till sommaren. Nu får vi tillgång till många olika samarbetsverktyg på ett smidigt och säkert sätt; mail, Microsoft Planner, Sharepoint, Skype for Business med mera, berättar Kent.

BÄTTRE FUNKTIONALITET, BILLIGARE, ENKLARE OCH SÄKRARE
Att det skulle bli just Office 365 kändes självklart.

– Vi vill ha en modern molnlösning och har valt Office 365 därför att det finns så många fördelar. Många andra företag resonerar likadant, Office 365 börjar bli väldigt populärt. Vi får bättre funktionalitet, vi räknar med att det ska bli billigare, det blir enklare hantering för oss på IT-avdelningen, enklare för användarna att jobba mobilt och säkrare med bra skydd för mailen. En annan funktion som vi tror kommer att bli mycket användbar i vår verksamhet är delning av dokument via Sharepoint.

Att jobba i en modern molnlösning som Microsoft Office 365 innebär enklare hantering och tidsbesparingar för IT-avdelningen, det har många företag kunnat konstatera.

– Det ska bli skönt att slippa egen serverdrift, Office 365 är stabilt och mycket enkelt att administrera, det innebär att vi kan lägga mer tid på sådant som är värdeskapande för verksamheten.

IT-AVDELNINGEN SKA TILLFÖRA ETT TYDLIGT MERVÄRDE
Just detta att Office 365 ska bidra till att skapa ökat värde för verksamheten är något som Kent hela tiden återkommer till.

– Vi på IT-avdelningen ställer höga krav på oss själva när det gäller de tjänster och den service vi levererar i vår verksamhet, vi vill tillföra ett tydligt mervärde. Destination Gotlands Office 365-lösning är en hybridlösning som är utvecklad för att passa de lite speciella krav som finns ombord på färjorna.

– Vi kommer fortfarande att använda Exchange ombord på färjorna beroende på att när fartygen är mitt ute på havet tappar de ibland kontakten med Internet, förklarar Kent.

KONEO STÖD OCH BOLLPLANK
Office 365-projektet genomförs med hjälp av Koneo i Visby.

– Det känns skönt att ha med Koneo i det här projektet, de är mycket duktiga och ett bra stöd och bollplank. Från Koneo köper man även det mesta vad gäller IT-produkter som datorer, multifunktionsskrivare och tillbehör, samarbetet inkluderar också ett service- och underhållsavtal.

– Koneo är ett kompetent, glatt och trevligt gäng som vi trivs med, vårt samarbete fungerar mycket bra. Det är skönt att de finns nära oss här i Visby, de kan snabbt komma över till oss eller vi till dem om vi behöver handla någon produkt.

Kundansvarig på Koneo i Visby är
Jonas Lindberg. Telefon: 0762-77 67 97